Kirjan eläväksi saattaminen jakautuu selkeästi kahteen osaan. Taiteellinen osuus on kirjoittamista, tutkimista, pähkimistä ja yöistuntoja. Kaupallinen osuus on myyntityötä, puhetilaisuuksia ja lehtijuttuja. Jälkimmäinen ei saisi vaikuttaa mitenkään edelliseen. Kirjailija on sekä tohtori Jekyll että mr. Hyde. Nykyään hyväkin kirjallinen työ jää pöytälaatikkoon jos markkinointi ei suju. Siitä huolimatta nämä kaksi elämää on syytä pitää erillään. 

Ensimmäinen kirjan promotilaisuus oli poikkeuksellisesti jo kolme kuukautta ennen kirjan ilmestymistä. Hämeenlinnan kirjaston musiikkisalissa pidetty tilaisuus venyi niin pitkäksi, että Minna Lehtisen kysymyssikermä alkoi vasta silloin kun toimittaja oli jo kiikuttanut muistiinpanonsa toimitukseen. Kolmen teoksen esittelyssä kävi kuitenkin selkeästi ilmi, että syksyn kirjat tosiaan valmistuvat kukin omaan tahtiinsa.

Promotoinnin yksinkertainen tarkoitus on tehdä lukijoille selväksi, että syksyllä on tulossa uusi kirja. Kirjoja ilmestyy nykyään siksi paljon, ettei kukaan mene huvikseen kirjakauppaan kysymään josko se Koskinen olisi tehnyt jotain uutta. Kirjan on oltava mediasta tuttu.