Vaikka usein kuulee väitettävän, että kaikki kaupallisuus on kirjallisuuden tuho, näin ei kuitenkaan mielestäni ole. Kun kirjailija on saanut kirjan julkaistua, olisi suotavaa että sitä myös ostettaisiin. Tähän on tietysti kaksi hyvää syytä.

Kirjailija on omasta mielestään kirjoittanut jotakin sellaista, jonka hän haluaa jakaa muidenkin kuin pöytälaatikon kanssa. Laaja lukijakunta on palautteenkin kannalta suotava puhumattakaan siitä, että on kannustavaa huomata onnistuneensa kertomaan tarinan joka halutaan lukea.

Kustantaja on sijoittanut kirjailijan teokseen rahaa ja odottaa saavansa ainakin omansa pois. Harvoin kirjailijakaan vihastuu saadessaan työstään rahaa.

Jotta nämä molemmat tavoitteet täyttyisivät, täytyy lukijoiden tietää, että kirjailija X on julkaissut kirjan. Ja jotta hän sen tietäisi, pitää jonkun mainostaa kirjaa jossakin.

                                           11763.jpg

Täysin ei-kaupallinen kirja on sellainen, joka ei kosketa eikä kiinnosta ketään. Se voi olla suurta taidetta mutta sen paikka ei ole kustantamoiden uutuusluetteloissa. Ei-kaupallinen kirjallisuus viihtyy parhaiten pöytälaatikossa.